Programy własne
W roku 2020-2021 w naszej „Przystani Elfów” realizujemy trzy programy własne:
-
„Smakowita matematyka”
Cele ogólne:
- Stwarzanie okazji do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości;
- Kształtowanie nawyków zdrowego żywienia;
- Kształtowanie wyobraźni dziecięcej;
- Kształtowanie zdolności do wysiłku intelektualnego;
- Wspieranie i rozwijanie u dzieci uzdolnień;
- Rozbudzanie u dziecka wiary we własne możliwości;
- Rozwijanie umiejętności analizowania danych, porównywania, uogólniania;
- Stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności matematycznych;
- Wprowadzenie dzieci w matematyczną metodę ujmowania świata materialnego
Cele szczegółowe programu:
- Kształtowanie, rozwijanie wszystkich zmysłów;
- Dokonywanie analizy, syntezy, porównywania i klasyfikacji spostrzeganych produktów;
- Poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące je pytania, problemy;
- Stymulowanie twórczej aktywności matematycznej;
- Kształtowanie u dzieci kreatywności;
-
„Z bajką za pan brat”
Głównym celem programu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym. Program ten wykorzystuje w edukacji narzędzia i zasoby cyfrowe oraz metody kształcenia na odległość, włączając rodziców w jego realizację. Cele szczegółowe programu:
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci;
- Włączenie rodziców do aktywnej i systematycznej współpracy w realizację programu poprzez nagrywanie i udostępnianie czytanych przez siebie bajek;
- Kształtowanie postaw, wychowanie do wartości;
- Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
- Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną;
- Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa);
- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia;
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka;
- Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy;
- Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków;
- Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i szanowania ich;
- Budowanie więzi między rodzicem i dzieckiem;
- Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie oraz rozbudzanie wyobraźni;
- Zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom;
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
- Przygotowanie dzieci do późniejszego, już samodzielnego wyboru książek;
- Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
- Uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów;
- Stwarzanie okazji do samodzielnego czytania.
-
„Kodowanie i programowanie z Elfikiem”
Głównym założeniem programu jest to, aby już najmłodsi rozpoczęli naukę tworzenia poleceń i sekwencji obrazkowych. Kolejnym etapem będzie programowanie wizualne sterujące robotem Photonem.
Celem głównym programu jest rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci poprzez wprowadzenie wychowanka w świat technologii.
Cele szczegółowe programu:- podniesienie kompetencji w zakresie nauki kodowania i programowania
- zastosowania nowych technologii w procesie edukacyjnym
- podniesienie atrakcyjności dydaktycznej pracy nauczyciela
- umożliwienie nauczycielom rozwoju osobistego- wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela
- rozwój myślenia matematycznego, logicznego u dzieci
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności myślenia dziecięcego
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- wdrażanie do świadomego i celowego korzystania z nowoczesnych technologii
- umożliwienie wychowankom przedszkola lepszego startu w edukacji wczesnoszkolnej a także na kolejnych etapach nauki
- podniesienie edukacyjnej atrakcyjności placówki w mieście
- dostrzeganie przez dziecko zalet i wad korzystania z technologii.